Hoe gaat het nu met Wahts?
bezig met laden...
Wat ooit begon met luxe boxershorts is inmiddels uitgebreid naar een volwaardig casual mannenmodemerk. Wahts opende deze week officieel de eerste eigen brandstore, de perfecte gelegenheid om te horen hoe het nu met het merk staat. FashionUnited belt met mede-oprichter Karin Kostense.
Samen met haar partner Ulex richt ze in 2012 Wahts op. De casual maar hoge kwalitatieve producten slaan aan en het blijkt dat Wahts op het juiste moment is opgericht. De mannenmode ‘vercasualiseert’, dresscodes op het werk worden minder streng en smart casual wint terrein. Wahts springt hier op in door de moderne boxershort lijn aan te vullen met een complete casual collectie inclusief schoenen en accessoires. Allemaal gericht op de ‘man van de toekomst’ die met eenzelfde outfit van een koffiezaakje, naar werk, naar de bar gaat.
Wahts heeft tijd genomen om eigen visie neer te zetten
De officiële opening afgelopen zaterdag was een drukke dag in het nieuwe pand aan de Gerard Doustraat in Amsterdam, dat ook functioneert als kantoor en showroom. Het merk had eerder al een soft launch maar wilde de vaste klanten toch de gelegenheid geven om het speciale moment mee te maken. “Vanaf tien uur was het eigenlijk meteen al druk. Het was precies zoals we gehoopt hadden, veel aanloop met zowel bekenden als onbekenden,” vertelt Kostense telefonisch. Het idee om een eigen brandstore te openen ontstond door de succesvolle pop-ups die het merk in voorgaande jaren al voerde. “We merkten dat er veel animo was van zowel toeristen als vaste online klanten. We vonden het zonde dat we die mensen niet altijd een vaste plek konden bieden waar je de hele collectie kunt bekijken.”
Het openen van meerdere brandstores staat niet direct op de planning, aldus Kostense, maar ze sluit het ook niet uit. “Deze winkel is echt ondersteunend voor onze webshop en het helpt enorm voor de naamsbekendheid. Ik denk wel dat je eerst goed moet kijken hoe het loopt met een winkel en dat je ervaring op moet doen voordat je meer vestigingen opent.” Mocht de brandstore goed bevallen dan zouden winkels kunnen volgen in België en Duitsland, maar Kostense benadrukt dat het voor nu niet op het programma staat. Wahts heeft ongeveer veertig distributiepartners en vindt het belangrijk niet ‘op elke hoek van de straat te liggen’. “Niet alleen voor ons, maar ook voor de partners. Die zijn ook zoekende naar hoe zij zich kunnen onderscheiden in de markt en wij vinden het belangrijk die partners te steunen en selectief met onze wholesale om te gaan. Daarnaast is het ook leuk om het merk gericht in de markt te zetten.” Het merk ligt onder andere bij Opumo, Saks Fifth Avenue, La Maison Degand, Lutz, The Society Shop en 1 Amsterdam. Het is actief in de Benelux, Oostenrijk, Duitsland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Italië en Zwitserland.
Hoe is het nu met mannenmodemerk Wahts?
Wahts kondigde in 2016 nog een direct to consumer strategie aan en leverde destijds twee seizoenen niet aan multibrand winkels. “We hebben in die tijd besloten om geen winkels te bedienen omdat wij heel erg merkten dat we daar volledig in opgingen. Er stond ook wel het een en ander onder druk in de markt ansich en wij vonden op dat moment het online vraagstuk interessant.” Na het stoppen met leveren kwam er online veel vraag vanuit de consument, maar ook partners wilden graag blijven samenwerken. “Toen hebben we daar een middenweg in gezocht, het aantal partners verkleind en zijn we daarin toch exclusiever en gerichter gaan werken. Partners waar we goede ervaringen mee hadden zijn we nog intensiever mee samen gaan werken.” De twee seizoenen waarin ze niet leverden aan andere partijen gaf Wahts de rust om te focussen op hun visie, vertelt Kostense. “Op dat moment vonden wij het verstandig iets dichter bij onszelf te blijven en niet te veel te committeren aan wat andere van ons verwachten. Op een gegeven moment zit je ook in een bepaald verwachtingspatroon van de wholesale klant terwijl wij zelf een hele duidelijke richting hadden met het merk.” De ‘rustpauze’ heeft ervoor gezorgd dat de collectie nu tot dit niveau is ontwikkeld.
Het mag dan wel allemaal zijn begonnen met een verfijnde onderbroekenlijn, inmiddels is Wahts veel meer dan dat. Door luxe herenmode sportiever te maken en sportieve mode luxer, creëert Wahts een comfortabele collectie voor de man ‘on the move’. Wahts was een van de eerste merken die de athleisure trend echt eigen heeft gemaakt in de Nederlandse herenmode. “De ‘vercasualisering’ van de herenmode is aan de gang en het is iets wat ons inspireert om gepaste maar mooi gemaakte kleding voor te maken.” Het aanbod varieert al van schoenen tot broeken, truien, vesten en jassen, maar Kostense zou er graag ook nog blazers van technische stoffen aan toevoegen, maar daar wordt al aan gewerkt voor seizoen SS20. Wahts geeft de ‘man van de toekomst’ in ieder geval volop keuze.
Beeld: Wahts